VAR BARA TVUNGEN :'(

2008-01-22 | 18:58:11
(Filmerna ses på egen risk)
 


Jag gick in och läste på expressen och såg en bild på en liten liten undernärd
kille i africa där rubriken var;
"AFRIKANSKA BARN SVÄLTER TILL DÖDS PGA VÅRA ETANOLBILAR"

Jag blir så ledsen och sedan sur på min själv och på alla när jag ser sånna
här videosar. Jag kan verkligen inte förstå att all denna skit håller på i
nutida livet. Just nu sitter tusentals små barn och jobbar och sliter för att få
lite mat för dagen, och kanske till och med den ända maten de får den
här veckan, eller månaden?

Medan jag och alla ni andra känner oss hungriga så behöver vi bara lyfta på
ärslet och gå 10 steg och öppna ett stort skåp och ta precis vad vi vill
äta!! Det är så grymt. Sånna här gånger, när jag ser de här videosarna
så sitter jag och blir alldeles rörd och ledsen att jag känner mig själv som
skylldig.

Nu då om man läser nyheten på expessen så står det;

"Förra året slog användningen av etanol som bränsle rekord i Sverige.
Det är bra för miljön - men samtidigt bidrar det till att allt fler barn tvingas svälta.
Nu har forskare vid livsmedelsinstitutet IFPRI i Washington räknat ut att antalet
undernärda barn kommer att öka med nästan tre procent under de närmaste
12 åren om utvecklingen fortsätter så här.

Värst drabbas Afrika - där motsvarande siffra är fyra procent.
Etanolen tillverkas nämligen av majs, vete och sockerrör, basmatvaror som är
livsviktig basföda i utvecklingsländerna. Och när vi behöver mer och mer
biobränsle, stiger priset på de varorna.
Dessutom börjar allt fler odla grödor till biobränsle - i stället för mat.
Experter kräver nu insatser för att minska användningen av etanol i miljöbilar."

Detta är ju helt sjukt.
Man kan ju tänka sig in i de som bor och lever i Afrika liksom?
De har ju alltid haft svårt!! Långt ifrån början innan de "miljövänliga etanolet"
kom, och nu får de ju dubbelt så jobbigt om de oldar till sig själv, men sedan
kommer de folk och tar deras odlingar för att kunna göra etanol till OSS.
Det är alltid VI VI VI, men dom då?? Tänk va många stackars barn och vuxna
det är varje dag som dör pga svält och allt elände de har där!
Det är ingen som har valt att leva där nere!! Fan jag blir så ledsen :(

Det finns ju många som jobbar hårt för det här och med att stoppa AIDS och
alla sjukdomar som finns. Tänk alla de mångmiljonärer som sitter hemma
i ett hus med fyra väggar och tak och sitter och äter sig äckligt mätt varje dag.
DE borde verkligen tänka på vad de sysslar med. Varför inte sjänka några
mijloner? De märker nog knappt av om de skulle ge bort pengar ens.



Video hittad hos: Kenza


Våran värld är riktigt grym, fast man inte tänker på det hela tiden.
Men varje gång vi stoppar i oss något, dör många små barn av svält.
Det är så sorgligt så att jag knappt finner ord för det :'(

Jag vet att jag skrev mkt om det här, men det gäller en så pass stor del på
våran jord att jag tycker detta skulle tas upp.
Hoppas ni orkar läsa detta också.. och att ni får er en funderare.

Vad tycker ni om detta?




Kategori:Allmänt | Datum:2008-01-22 | Tid:18:58:11 Permalink




Kommentarer
Emmelie

Hemskt...

2008-01-22 / 19:12:05
http://eholmberg.blogg.se
Malin

ush:/

2008-01-22 / 19:29:57
http://malinalexandersson.blogg.se/
Anonym

bra skrivet elli, du har helt rätt!

2008-01-22 / 20:51:57
Annie

Tycker det är jätte bra att du skriver om sådanna här saker. Du kan ju verkligen påverka eftersom så många läser din blogg. Kramar

2008-01-23 / 09:44:47
http://anniesliv.blogg.se
Nina

Det är så grymt :'(

2008-01-23 / 10:47:24
http://nicaah.blogg.se
Therese

dt är hemskt.. men djurmisshandel & såna som gör päls av djur är hemskare.. människor föds varje dag och dör... thats life.. inget att göra åt.. men om djuren dör, kommer de aldrig mer tillbaks,.. visst är det synd om alla dessa barn, men det är så vanligt, jag blir knappt berörd av det där, men jag stortjuter när jag ser videorna med djur som får huden avdragen., det är mkt allvarligare..

2008-01-23 / 16:52:55
http://teessann.blogg.se
Loua

det är verkligen hemskt! så fort jag har ett heltidsjobb ska jag skänka pengar, alla borde göra det, inte bara miljonärer.

2008-01-23 / 17:35:01
http://loua.blogg.se
Anna

fyfan, det här är nog det hemskaste. sånt här berör mig verkligen.

2008-01-23 / 20:32:56
http://annauu.blogg.se
Nicolasuna

i love this site keep it up is nice and good keep it up is nivce and good

2008-09-10 / 09:41:45
http://nicolasuna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback